Schietgrage Duitsers leven zich uit op Nederlandse computerkippen

vrijdag 10 maart 2000

HEEMSTEDE – Een door Nederlanders gemaakt computerspel is op dit moment dé rage in Duitsland. Volgens de laatste berekeningen lijdt het bedrijfsleven bij onze oosterburen tijdens kantooruren ruim ƒ1 miljoen schade per tien minuten, omdat dan massaal op ‘Nederlandse’ kippen wordt geschoten in het spel Moorhuhnjagd. Vandaag is het spel ook in ons land uitgekomen.

Inmiddels spelen miljoenen Duitsers, van jong tot oud, dagelijks één of meerdere potjes Moorhuhnjagd. Het eenvoudige spelletje, dat gratis via internet wordt verspreid, werd in 1998 al door het Heemsteedse Witan Entertainment gemaakt, in opdracht van whisky-merk Johnnie Walker. Toen enkele weken geleden een Duits radiostation aandacht aan het spel besteedde, sloeg de vlam in de pan: Moorhuhnjagd werd een hype waar geen schietgrage Duitser meer omheen kan.

Verslavend
Wat Moorhuhnjagd zo verslavend maakt, is een groot raadsel. Doel van het spel is in anderhalve minuut zoveel mogelijk kip-achtige beestjes uit de lucht te knallen. Niks meer en niks minder. Inmiddels wordt op internet een klassement bijgehouden, maar iets te winnen is er niet. Duitse media besteden bijna dagelijks aandacht aan het spel. RTL-radio heeft zelfs een speciaal Moorhuhn-journaal ingelast, waarin de hoogste scores en de laatste tips en trucs aan bod komen. Daarnaast zijn er nog meer dan 150 websites gewijd aan het spel.

Bij Witan Entertainment kwam het succes als een donderslag bij heldere hemel. In korte tijd is het bedrijf, met 18 man in dienst, miljoenen waard geworden. Binnen twee jaar wil het bedrijf naar de beurs, wat de drie jonge oprichters tot de nieuwste computer-miljonairs van ons land zal maken. Micha van der Meer (28), directeur en mede-oprichter van Witan: “Natuurlijk is het geld een aardige bijkomstigheid. Toch vinden we het belangrijker dat we de vrijheid houden leuke spellen te maken.”

Grote kans dat de rage overslaat naar ons land, nu het spel via www.moorhuhn.nl op te halen is. Zonder logo van de whisky-fabrikant, want de Nederlandse vestiging van Johnnie Walker had, ondanks het succes in Duitsland, geen interesse. Ondertussen wachten de Duitsers ongeduldig op Moorhuhnjagd 2, dat ook op korte termijn beschikbaar komt. Van der Meer: “Ruim een half miljoen Duitsers kwamen gisteren op onze website kijken of deel 2 er al was. In Duitsland zal de hype dus nog wel eventjes aanhouden. Nu Nederland nog!”

Donald Duck
De Moorhuhn, hoofdpersoon en slachtoffer in het spel, staat op het punt de nieuwe Donald Duck te worden. Van der Meer: “Een grote, internationale filmmaatschappij heeft, voor een bedrag met zes nullen, een wereldwijde licentie op het karakter genomen. De Moorhuhn-tekenfilm zal dus niet lang meer op zich laten wachten.” Twee speelgoedfabrikanten vechten momenteel om de rechten voor het maken van een pluche knuffel-Moorhuhn.

Duitse werkgevers klagen steen en been omdat ze door de Moorhuhn-verslaving van hun personeel, per dag miljoenen aan inkomsten mislopen. Nintendo heeft inmiddels ook haar ongenoegen laten blijken: het gratis Moorhuhnjagd drukt de verkoop van het populaire spel Pokémon en de Color Game Boy.

De Duitse dierenbescherming is inmiddels een campagne tegen Moorhuhnjagd begonnen: het schieten op de arme vogeltjes moet volgens de dierenvrienden een halt worden toegeroepen. Toen in een tv-programma aan een aantal kinderen gevraagd werd of ze het niet zielig vonden op de beestjes te schieten, bleek dat de dierenbescherming nog een lange weg te gaan heeft. “Als ik het spel opnieuw opstart leven ze toch allemaal weer?” antwoordde een van de kleintjes nuchter.

Bron: Telegraaf van vrijdag 10 maart 2000 – door ROMKE SPIERDIJK

VN:F [1.9.6_1107]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.6_1107]
Rating: 0 (from 0 votes)
Dit bericht is geplaatst in 2000. Bookmark de permalink.

Geef een reactie