Spiegel Online 19 januari 2010

Door Alexander Stirn

Het grote succes was niet gepland. Terwijl vandaag de dag het grappig fladderende Moorhuhnntje in alle plaatsen ter wereld wordt neergeschoten.  Deze ervaring moet in verward worden met een echte jacht ervaring.

Moorhuhn: Oorspronkelijk bedoeld als een promotie voor een paar bars, gelukkig grijpt nu de helft van Duitsland bevolking naar de virtuele shotgun en zelfs vijftig kroegen hadden de Schotse producer Johnnie Walker geselecteerd voor een speciale promotie. Dat was in het najaar van 1998.

Er is veel gebeurd sinds die tijd. “Het is een wonder dat het spel op deze manier is verspreid”, zegt Heidi Vorwerk. Het hoofd van het agentschap V en B. V en B maakt al enige jaren reclame voor Johnnie Walker. Tot een paar jaar geleden was dit beperkt tot , de gedrukte media en televisie.

In de zomer, werdt de gamebouwers ingeschakeld. “We moeten iets interactief en het moet een game worden.”, zegt Creative Director Frank Ziemlinski. Twee maanden later was Moorhuhn ontwikkeld. Presenatie bij de cliënt was positief omdat het spel nog niet was ontpop waar het nu staat.

“Cool stuff te vereisen soms een beetje moed”, zegt Ziemlinski. En ze zijn vruchten af te werpen. Na het succes van de Art deptartment heeft ontving talrijke verzoeken van andere bedrijven. Art department is in middels een label van Phenomedia AG.

Heidi Vorwerk is hoofd van de Hamburgse bureau V en B. Dergelijke contracten zijn niet nieuw: Terug in de vroege jaren negentig heeft het bedrijf voor de snack fabrikant “Bi-Fi” Racer gemaakt heeft.

[Redactie: Dit spel is ook door een Nederlandse game developer ontwikkeld en de man hierachter is Arjan Brussee de CTO van Guerilla, Killzone maar ook Jazz Jackrabbit]

De totale kosten waren ongeveer 60.000 volgens Heidi Vorwerk. Nog eens 30.000 Mark ging op het voor-concept. In de herfst van 1998 is het promotieteam gekleed in groene jacht kleding eindelijk in staat om de straat met 5 laptops en Moorhuhn in de aanslag.

Na deze actie was voor V en B de zaak gesloten. Op zijn minst tijdelijk. Tot afgelopen zomer in een enorme vraag naar de schutter toe. “Er moet iets gebeurd zijn,” zei Vorwerk. Uiteraard, het spel, die op het eerste bestond alleen op de laptops, gekopieerd en verspreid over het internet. Heidi is ervan overtuigd: “Op een bepaald punt was Moorhuhn een product was zichzelf groot kon maken .”

En hoe, er verschenen over fan pagina’s op prive homepagina’s, waarvan het spel kon worden gedownload. “In het begin waren het er niet zo veel,” zei Vorwerk. MIsschien toeval omdat de download knop naast de banner stond van de concurrentie.

De respons was toen al vrij groot, maar het werd pas groot toen Berlijnse radiozender RTL 104,6 het spel had aangeboden op zijn pagina. Toen de TV show “Giga” op de hoogte was, gepresenteerd door Harald Schmidt  begon het echt hard te lopen.

Nog lang niet dood: De Moorhuhn-waanzin lijkt nog maar net te beginnen en de Moorhuhn-gekte lijkt niet te eindigen. Sinds het begin van het reclamebureau werkt de officiële website van de jacht. En het verkeer is steeds groter. Alleen in de afgelopen week, V en B, Vorwerk, 7000 downloads geteld. Drie keer zo veel als een week eerder.

Ook zal V en W zal met Moorhuhn hype door gaan: “De 2e editie komt eraan” staat groot aangekondigd op de website van Dr med Horst Heiner Griltanz, het 2e spel zal binnen een en paar weken klaar zijn. En binnenkort zal het agentschap zich focussen op de merchandising.

De kans dat Moorhuhn op T-shirts, paraplu’s, Duitse auto’s te zien is heel reeel.

VN:F [1.9.6_1107]
Rating: 1.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.6_1107]
Rating: 0 (from 0 votes)
Spiegel Online 19 januari 2010, 1.0 out of 10 based on 1 rating
Dit bericht is geplaatst in 2000. Bookmark de permalink.

Geef een reactie